|
|
שיעור פרטי הינו מפגש אישי בין המדריכה, ההורה והתינוק. במפגש זה נתייחס לתינוק, לקשייו ולבעיותיו, באופן אינדיווידואלי מתוך ההבנה שכל תינוק הינו שונה ולכן הדרך לפיתרון חייבת להיות מותאמת באופן אישי עבורו.
האיבחון והשיעורים נעשים בשיטת "צעד ראשון" המתבססת על פיתוח של שיטת פלדנקייז - מתוך מודעות והבנת הקשר בין המערכת המוטורית, תפקודי השלד והשרירים, מערכת החושים והסביבה האנושית והפיזית של התינוק.
שיעור איבחון הינו השיעור הראשון (עד שעה וחצי) המתנהל באופן הבא:
-
מילוי שאלון התפתחותי ותשאול מעמיק:
|
- פרמטרים לגבי הריון, לידה ושלבי ההתפתחות של התינוק/פעוט מהלידה ואילך.
-
התבוננות:
|
- כיצד התינוק/פעוט מתנהל בשלב בו נמצא כעת.
- כיצד מגיב לסביבה - הורים/מדריכה.
- מה הם השלבים בו התינוק/פעוט מתקשה באופן אישי.
- האם התינוק/פעוט נמצא בשלב ההתפתחותי המתאים לגילו.
-
איבחון:
|
- כיצד מגיב התינוק/הפעוט לגירויים אשר ניתנים לו.
- מהן יכולתיו המוטוריות, חושיות וחברתיות.
-
עבודה ותירגול בעת השיעור:
|
- הדרכה והכוונה מקצועית להורה הנותנת מענה אינדיווידואלי ומתאים לכל תינוק/פעוט ובעייתו.
- התנסות ותירגול ההורה ותינוק/פעוט בתהליכים ותרגילים הרלוונטים. התירגול ותהליכי הלמידה נעשים מתוך משחק ובאווירה המשרה ביטחון ונינוחות עבור התינוק וההורה. חשוב לזכור כאשר התינוק בוכה הוא אינו פנוי לתהליכי למידה!
- קבלת ידע, כלים להתמודדות וסביבה התפתחותית - התנהגותית מתאימה אשר תוכל להשתלב בחיי היומיום ובטיפול השוטף של התינוק/פעוט.
-
סיכום שיעור:
|
- בניית תוכנית עבודה - מה הם השלבים, הקשיים והדגשים אשר ניתן לשים עליהם דגש.
- שעורי בית - תרגילים הניתנים לתירגול יומיומי אשר ניתן ליישמם בסביבה הביתית והמוכרת לתינוק/פעוט. תירגול ההורה או כל דמות דומיננטית אחרת המטפלת בתינוק רוב שעות היום (סבתא, מטפלת, גננת) תשפיע על התקדמות והצלחת הטיפול. כמו כן ישנה גם השפעה לתדירות התירגול. חשוב לזכור יחד עם זאת לא להכניס את התינוק "למסע אימונים" מפרך, זו אינה המטרה. ליצור שיתוף פעולה וזמן הנאה תוך כדי. תרגילים אלו ניתנים בכתב על מנת להקל על ההורה.
- המשך צורת העבודה:
- המלצה להצטרפות והשתתפות במסגרת קבוצתית בסדנאת "צעד אחר צעד" המתאימה למקום ההתפתחותי בו נמצא התינוק/פעוט. (מותאמת לתינוקות אשר יכולים לקבל את המענה עבורם במסגרת קבוצתית).
- המלצה להשתתפות במספר שיעורים פרטיים בהתאם לצורך התינוק/פעוט, אורך כל שיעור הינו שעה, ניתן לקבל חבילת שיעורים מוזלת. (מותאמת לתינוקות אשר הכרחי עבורם לקבל את המענה במסגרת פרטנית - אחד על אחד, תוך כדי הכוונה אישית ומעמיקה אשר איננה יכולה להתקבל במסגרת קבוצתית).
- השתתפות משולבת בין שיעורים פרטיים וסדנאת "צעד אחר צעד". (מותאמת לתינוקות אשר מקבלים מענה פרטני, אך יחד עם זאת רוצים להשתלב ולחוות את ההוואי והיתרונות המציעה המסגרת הקבוצתית).
-
השיעורים הפרטיים מיועדים לתינוק/פעוט עם קושי או עיכוב התפתחותי:
גילאי 0-3 חודשים:
|
- התייחסות לפגים.
- חוסר שקט ובכי רב - בעקבות כאבי בטן וגזים, בהבלה.
- טונוס שרירים נמוך - קושי בהרמת הראש בשכיבה על הבטן, קושי בהחזקת הגוף בעת הרמה על הידיים.
- טונוס שרירים גבוה - הרמת ראש "יפה" גבוהה ונוקשה מדי, ידיים ורגליים קפוצות לרוב, תינוק נוקשה למגע, החזקה עצמית מוגברת, קושי להתערסל, קושי בשכיבה על הצדדים.
- קושי בשכיבה על הבטן והרמת הראש - שכיבת יתר על הגב.
- טורטיקוליס - בעיה אורטופדית שגורמת להטיית ראש לצד אחד, כלומר קיצור של צד אחד של שרירי הצוואר ולכן התינוק אינו מסוגל להחזיק את ראשו ישר במרכז. נראה קושי בהפניית הראש לשני הכיוונים באופן סימטרי בשכיבה על הגב והבטן.
-
גילאי 3-6 חודשים:
|
- קושי בקשר עין - ביכולת העיניים להתמקד, להסתגל למרחקים משתנים ומעקב של העיניים במרחב.
- קושי בקשר עין יד - מגיל 3 חו' אמורה להתפתח הושטת ידיים סימטרית לגירוי ומגיל 4 חו' יישור הידיים.
- קושי ביכולת לשכב על הבטן בצורה נינוחה ולהישען על המרפקים.
- בהלה ורתיעה מהתרחשויות במרחב - ניתן לראות שרידים של הרפלקסים המולדים במערכת כגון מורו ואחיזה. (יציאה מרפלקסים מולדים אמורה להתרחש בסביבות גילאי 3-4 חודשים במידה ולא יכול להווצר עיכוב התפתחותי.)
- קושי בהתהפכות - גב בטן וההיפך באופן סימטרי, התהפכות לא מאורגנת ומתוך מאמץ, היזרקות לאחור ע"י הקשתת הגב, קושי בהבאת הרגליים וידיים למרכז והעברות משקל. (טווחי גילאים להתהפכות 4-6 חודשים )
-
גילאי 6-9 חודשים:
|
- קושי בהתהפכות - ראה פירוט מעלה.
- קושי בזחילה - דילוג על שלב זחילת הגחון, זחילת גחון לא מאורגנת על אלכון אחד, או דרך גרירת שתי הידיים וללא שימוש ברגליים.
- מעבר לישיבה לא מאורגנת - דרך שכיבה על הגב או ממשטח מוטה (ולא דרך העמידה על שש).
- קושי במעברים - בעבר לעמידת שש יכול להעיד על בעיית טונוס, מעבר מישיבה לעמידת שש או זחילה על שש וההיפך, יכול להעיד על בעיה במערכת שיווי המשקל.
- קושי בישיבה - ישיבה לא מאורגנת, ישיבה לא יציבה כפופה או נוקשה מדי, ישיבת W.
- בעיות סנסוריות (תחושתיות) - רגישות גבוהה/נמוכה לטקסטורות שונות וחומרים שונים, ולעוצמות מגע שונות.
-
גילאי 9-12 חודשים:
|
- קושי בזחילה - תינוק אשר עדיין אינו זוחל על שש, זחילה על הישבן, זחילת "סרטן" כאשר ברך אחת מורמת מהריצפה.
- קושי בישיבה - ראה פירוט מעלה. (טווחי הגילאים למעבר לישיבה עצמאית 7-10 חודשים).
- קושי במעברים - מעבר לעמידה (אינו מראה ניסיונות לעמידה), מעבר מעמידה לישיבה וחזרה.
- בעיות סנסוריות (תחושתיות) - רגישות גבוהה/נמוכה לטקסטורת שונות וחומרים שונים, ולעוצמות מגע שונות.
- בעיות תקשורתיות וחברתיות - חרדת זרים, תינוק מבוהל אשר אינו מתקשר ובא במגע עם הסובבים אותו, נרתע מילדים בני גילו, קושי מוגזם להסתגלות למקומות חדשים.
-
גילאי שנה +:
|
- עיכוב התפתחותי - פעוט לא זוחל, לא מתיישב בכוחות עצמו, לא נעמד בתמיכה על חפץ או בכוחות עצמו.
- קושי בהליכה - קושי ועיכוב בהליכה סביב דברים או בהליכה העצמאית, מעידות ונפילות מרובות (שיווי משקל לא מפותח), הליכה על קצות האצבעות , כפות רגליים פונות פנימה.
- בעיות סנסוריות (תחושתיות) - רגישות גבוהה/נמוכה לטקסטורת שונות וחומרים שונים, ולעוצמות מגע שונות.
- בעיות תקשורתיות וחברתיות - חרדת זרים, פעוט מבוהל אשר אינו מתקשר ובא במגע עם הסובבים אותו, נרתע מילדים בני גילו, קושי מוגזם להסתגלות למקומות חדשים.
- בעיות קשב וריכוז.
-
בנוסף השיעורים מיועדים ללא קשר לגיל במקרים של:
|
- דילוג על שלב התפתחותי או התפתחות מהירה מדי.
- מצב בו ההורים מעדיפים מפגש אחד על אחד עם דגשים והכוונה יותר ספציפית עבור תינוקם.
- שיעור מתנה, מתנה ליולדת
(ראה
ליווי לאחר לידה
).
חשוב לזכור - ניתן למנוע היווצרות של בעיות התפתחותיות קשות ע"י מעקב שוטף אחר התפתחותו המוטורית, החושית והחברתית של התינוק/פעוט וע"י התייחסות מוקדמת ומענה עינייני במידת הצורך לעיכוב התפתחותי כלשהו.
|
|
|
|
|