צעד אחר צעד

תמונת רקע לסדנאות
בועה 0-3 בועה 3-6 בועה 6-9 בועה 9-12 בועה 12+ בועה 24+

סדנאת שנה +
WorkShop_12.asp
טרום הליכה / תחילת הליכה – "בצעדים גדולים"
הליכה וריצה – "הכל מתחיל ביסודות"



טרום הליכה / תחילת הליכה – "בצעדים גדולים"
זוהי תקופה מרגשת מאין כמוה, המסבה לילד ולהורים אושר גדול. ילדכם שנולד "לא מזמן" הופך במהירות רבה מיום ליום לאדם קטן. בתקופה זו מתחיל הילד לצעוד בכוחות עצמו ומתנסה בצעדיו הראשונים ויחד עם זאת מתנסה במספר' לא קטן של נפילות. בדר"כ בסביבות גילאי שנה - שנה וחודשיים.
בשלבי ההליכה הראשוניים תתכן הליכה מעט מצחיקה בה הילד מדדה כמו ברווזון קטן, כאשר רגליו מעט פשוקות וידיו מושטות קדימה ולצדדים, על מנת לשמור על שיווי משקל ולא ליפול. ככל שנאפשר לילד בשלב זה סביבה אתגרית, שונה ומסקרנת מבחינה התפתחותית, נאפשר לו להתנסות יותר, להעיז, להתמודד עם הקושי ולהתאמץ (בצורה מבוקרת ותומכת), כך יוכל לפתח ולתרגל את מיומנות שיווי המשקל ולאזן את הטונוס השרירי. הליכתו תיעשה "טיבעית" יותר בעלת שליטה ויציבה יותר.
"חשוב להבין שכאשר תינוק נעמד הוא זקוק לשיווי משקל רב. לא פעם תינוקות עוברים לכאורה את כל השלבים אבל מתקשים בשלב העמידה וראשית ההליכה, וזאת בשל בעיית שיווי המשקל שלא טופלה בזמן, או שהשלבים הקודמים נרכשו בצורה לא נכונה ולא התאפשרה בשלות של המערכת". לכן חשוב בין היתר לעבוד ולפתח את שיווי המשקל בשלב קודם על מנת להגיע לשלב הבא באופן יעיל ובצורה מיטבית. במקביל נקנה לילד רכישת מיומנויות חושיות וחברתיוית אשר יעזרו לו ביום יום.


תמונת רקע לכותרת נושאים עיקריים אשר נעסוק בהם:

  • מוטוריקה גסה - איזוני שיווי משקל בתהליכים שונים תוך כדי ישיבה, זחילה, עמידה, טיפוס ותנועה. התמודדות עם קרקע ומשטחים לא יציבים.
  • פיתוח מיומנויות ההליכה, טיפוס, קפיצה וריצה.
  • פיתוח נושא הגילגולים.
  • תהליך נפילות ממתקנים שונים - לימוד הילד וההורה כיצד מתמודדים עם הנפילה, ופיתוח רפלקס הבלימה.
  • תהליכי חיקוי ולימוד מילוי אחר הוראות.
  • תהליכי הסתגלות למיניהם - כיצד פותרים בעיות.
  • משחקים המשלבים אינטרקציה של הילד עם ההורה ,הורה שותף למשחק, ואינטרקציות של הילדים אחד עם השני.
  • מוטוריקה עדינה - תהליכי אחיזה (אחיזת פינצטה), השחלות והוצאות למיניהן, משחקי פתיחה וסגירה, התחלת קישקוש ושירבוט על דף נייר, ולישת בצק.
  • שילוב בין מוטוריקה גסה ועדינה.
  • התפתחות חושית - תהליכי תנועה במרחב לפיתוח התפישה המרחבית, התמצאות במרחב, תוך כדי פיתוח חוש הקצב ושמיעה.
  • תהליכי קשב וריכוז.
  • שיכרון חושים - חוויה חושית בה נעורר ונחדד את חמשת החושים - ראייה, שמיעה, מישוש, ריח וטעם. חשיפה לטקסטורות שונות וחומרים בעלי מרקמים שונים, אשר יעזרו לילד להסתגל ביתר קלות לסביבה.
  • התפתחות תקשורתית - יצירת קשר בין פעולה ודיבור, שימוש במימיקה של הפנים, אינטונציה משתנה, הברות יסוד ונתינת זמן למענה ותגובה.
  • הכרת חלקי גוף שונים - מודעות גופנית בעזרת יצירת קשר בין המגע למיקום האיבר ושמו.
  • התפתחות חברתית - רכישת עצמאות וביטחון ריגשי תוך כדי תהליכים שונים ומהנים עבור הילד וההורה, לימוד הילד להמתין לתורו והשתלבות בתוך קבוצה.
תמונת רקע לכותרת שאלות נפוצות:

  • מדוע בתי נוטה ליפול הרבה?
  • כפות רגליים פונות פנימה בעמידה מה ניתן לעשות?
  • רכישת נעליים ממתי?
  • מהם טווחי הגילאים להליכה?
תמונת רקע לכותרת טיפים:

  • במידה והילד אינו במיסגרת יומיומית של גן, משפחתון וכדומה.. אנא אפשרו לו כמה שיותר סיטואציות ומפגשים חברתיים עם ילדים בני גילו.
  • אל תתרגשו יתר על המידה מנפילות, יהיו קשובים לקושי ולכאב של הילד אך יחד עם זאת זיכרו אם אין קהל אין הצגה. אל תנסו למנוע אותן בכל מחיר, חשוב לאפשר לילד להתנסות בדברים שונים ולהעיז בשלב זה ולהבין שהינו יכול לקום ולהמשיך ללכת.



הליכה וריצה – "הכל מתחיל ביסודות"
זוהי תקופה מרגשת מאין כמוה, המסבה לילד ולההורים אושר גדול. ילדכם שנולד "לא מזמן" הופך במהירות רבה מיום ליום לאדם קטן, ואילו אתם כבר הופכים להורים ותיקים ובעלי ניסיון. בתקופה זו הילד צועד בכוחות עצמו ומתחיל לרוץ, לטפס, לדלג, לנתק את שתי רגליו מהקרקע ולקפוץ. כישורי השפה שלו גם הם מתפתחים במהירות רבה. הינו בעל רצונות משלו ולעיתים ברצונו לעשות הכל לבד!
בשלב זה זקוק הילד לניסוי ותהיה ולהבעה עצמית ולא רק להיענות מיידית מצידה של הדמות המטפלת בו. חשוב להיות קשובים לצרכיו אך לא לעשותם במקומו. לתת לילד לנסות ולהתנסות, להעיז, להתמודד עם הקושי ולהתאמץ, להגיב בדרכו שלו ולהרחיב את הרפרטואר שלו לחיים ולהקנות לו ע"י כך כישוריים שילוו אותו לאורך כל הדרך.
סדנא זו מציעה לילד פעילות סנסומוטורית מאתגרת, מעשירה ותומכת - חקירה, גילוי עצמי, העזה, עידוד ופיתוח הסקרנות. מפתחת יכולות חברתיות וביטחון עצמי, מחזקת את הקשר בין ההורה וילד תוך כדי פיתוח יכולות מוטוריות. חשוב לזכור שמימוש השלבים הקודמים מהווה את הבסיס למיומנויות מאוחרות יותר כמו עמידה, הליכה, ריצה וקפיצה. מימוש לקוי של השלבים יוביל לשיבוש ועיכוב בהתפתחות הפונקציות המאוחרות יותר או במקרה הטוב יותר יוביל לירידה באיכותן. לדוגמה חוסר תעוזה נובע בעצם מאיכות תנועתית לקויה ולא מעצלנות או חוסר רצון.
ככל שנאפשר לילד בשלב זה סביבה אתגרית, שונה ומסקרנת מבחינה התפתחותית ובמקביל נקנה לילד רכישת מיומנויות חושיות וחברתיוית אשר יעזרו לו ביום יום נניח תשתית חיובית להתפתחות ילדינו. ניתנה לנו במתנה כהורים הזכות ללוות את ילדינו במסע מדהים של גדילה, התפתחות, הכרת העולם והשתלבותו בו.

תמונת רקע לכותרת נושאים עיקריים אשר נעסוק בהם:

  • מוטוריקה גסה - איזוני שיווי משקל בתהליכים שונים תוך כדי ישיבה, זחילה, עמידה, טיפוס, ריצה ותנועה. התמודדות עם קרקע ומשטחים לא יציבים.
  • פיתוח יציבה נכונה לטובת העמידה, ההליכה, טיפוס, קפיצה וריצה.
  • פיתוח מיומנויות טיפוס וקפיצה גבוהות.
  • פיתוח נושא הגילגולים.
  • תהליך נפילות ממתקנים שונים - לימוד הילד וההורה כיצד מתמודדים עם הנפילה, ופיתוח רפלקס הבלימה.
  • תהליכי חיקוי ולימוד מילוי אחר הוראות.
  • תהליכי הסתגלות למיניהם - כיצד פותרים בעיות.
  • זריקה, משיכה, בעיטה, האחזות (שימוש בכוח שרירי).
  • משחקים המשלבים אינטרקציה של הילד עם ההורה ,הורה שותף למשחק, ואינטרקציות של הילדים אחד עם השני (גם אם בגיל זה משחקים בעיקר במקביל זה לזה ופחות זה עם זה עדיין הם עשויים להנות מההימצאות בחברת בני גילם ולפתח יחס אוהד כלפי חבריהם הקטנים).
  • מוטוריקה עדינה - תהליכי אחיזה (אחיזת פינצטה), השחלות והוצאות למיניהן, משחקי פתיחה וסגירה, התחלת קישקוש ושירבוט על דף נייר, ולישת בצק.
  • שילוב בין מוטוריקה גסה ועדינה.
  • התפתחות חושית - תהליכי תנועה במרחב לפיתוח התפישה המרחבית, התמצאות במרחב, תוך כדי פיתוח חוש הקצב ושמיעה.
  • תהליכי קשב וריכוז.
  • שיכרון חושים - חוויה חושית בה נעורר ונחדד את חמשת החושים - ראייה, שמיעה, מישוש, ריח וטעם. חשיפה לטקסטורות שונות וחומרים בעלי מרקמים שונים, אשר יעזרו לילד להסתגל ביתר קלות לסביבה.
  • התפתחות תקשורתית - יצירת קשר בין פעולה ודיבור, שימוש במימיקה של הפנים, אינטונציה משתנה, הברות יסוד ונתינת זמן למענה ותגובה.
  • הכרת חלקי גוף שונים - מודעות גופנית בעזרת יצירת קשר בין המגע למיקום האיבר ושמו.
  • התפתחות חברתית - רכישת עצמאות וביטחון ריגשי תוך כדי תהליכים שונים ומהנים עבור הילד וההורה, לימוד הילד להמתין לתורו והשתלבות בתוך קבוצה.
תמונת רקע לכותרת שאלות נפוצות:

  • מדוע בתי נוטה ליפול הרבה?
  • כפות רגליים פונות פנימה בעמידה מה ניתן לעשות?
  • רכישת נעליים ממתי?
  • מהם טווחי הגילאים להליכה?
תמונת רקע לכותרת טיפים:

  • במידה והילד אינו במיסגרת יומיומית של גן, משפחתון וכדומה.. אנא אפשרו לו כמה שיותר סיטואציות ומפגשים חברתיים עם ילדים בני גילו.
  • עיקר למידתם של ילדים מתבצעת דרך התנסויותיהם הממשיות בעולם הסובב אותם, ובזכות סקרנותם. לכן עודדו את ילדכם לחקור את סביבתו.




Step by Step Logo